Wanneer jouw ultieme game in jouw hoofd zit en je die eerste stap op weg naar het ‘maken’ wil zetten kan het zeer overweldigend zijn om van jouw verbeelding tot implementatie te raken. Onderstaande is een stap-voor-stap plan om te voorkomen dat je zaken mist tijdens het coden van jouw game.

  1. Pre Production Phase
    1. analyze brief
    2. research
    3. brainstorming
    4. determine game objectives
    5. determine game rules
    6. determine core gameplay1
    7. visualize colour schemes
    8. visualize concept art for all sprites/models
    9. create level/map mockups
    10. create high-concept doc
  2. Production Phase
    1. determine scale & proportion
    2. determine engine
    3. setup versioning repository
    4. setup directory structure
    5. code main loop
    6. code levels/maps basics
    7. code core gamemechanics2
    8. code player
    9. code physics(kinematics)
    10. code controls
    11. create primitive objects
    12. code objects attributes and behavior
    13. code collision detection
    14. create basic sound effects
    15. code blocking out
    16. apply basic sound effects
    17. apply scale/proportion
    18. create lo-res environmental 2D sprites/3D models
      • characters, objects, life forms, scenery, vegetation, walls, furniture, vehicles, lighting etc…
    19. animate lo-res environmental 2D sprites/3D models
    20. place/rig lo-res environmental 2D sprites/3D models
    21. code level/maps
    22. code game logic
    23. code gamemechanics2
    24. code enemies
    25. code ai
    26. create lo-res textures for all sprites/models
    27. apply lo-res textures on all sprites/models
    28. create lo-res visual effects
    29. apply lo-res visual effects
    30. create transitional visual effects
    31. apply transitional visual effects
    32. adding game features*
    33. code backend
    34. test core gameplay1
    35. alpha playtest
    36. refactor according to testreport
    37. alpha game demo
    38. create hi-res polished textures for all sprites/models
    39. apply hi-res polished textures on all sprites/models
    40. create ui/hud interface art
    41. apply ui/hud interface art
    42. create hi-res polished visual effects
    43. apply hi-res polished visual effects
    44. create final polished sound effects
    45. apply final polished sound effects
    46. create cinematics (cut scenes)
    47. apply cinematics
  3. Post Production Phase
    1. beta testing final
    2. redesign according to testreport
    3. beta game demo
    4. packaging design / packing code
    5. soft launch
    6. promotion
    7. hard launch
    8. maintenance

1.) Gameplay
Gameplay zijn alle acties die gedaan kunnen worden:

  • door de speler
  • door andere objecten als reactie op de acties van de speler
  • door andere objecten als zelfstandige acties

2.) Gamemechanics
Gamemechanics is de manier om Gameplay mogelijk te maken door een op regels gebaseerd interactief systeem die in staat is om:

  • acties te ontvangen
  • reacties te geven

*TV Tropes(2015). Videogame Tropes. Geraadpleegd op 5 november 2015, van http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/VideogameTropes